29 travnja, 2024 6:54 am

Želim postati dio ruske zajednice filmaša

U današnje doba kada prevladavaju komercijalni filmski uratci upitne kvalitete, teško je dobiti nekog iole smislenijeg sugovornika. Novinar Izvestie, Oleg Kleščev uspio je dobiti na razgovor nekomercijalnog filmaša, Vincenta Grashawa.

Prilagodio: Darko Brlečić

Umjetna inteligencija prijeti filmskoj industriji, Rusija je unosno tržište za horor filmove, a u SAD-u ima previše bijesa i razdora. To je za Izvestiju rekao američki redatelj, glumac i producent Vincent Grashaw uoči izlaska njegovog filma Whispers of the Dead House u ruskoj distribuciji.

“Brzi razvoj tehnologije predstavlja stvarnu prijetnju” Mislite li da žanr horora doživljava renesansu?

Da, apsolutno sam siguran u to. To se događa zadnjih 10 godina. Inače, scenarij za Whispers of the Dead House pročitao sam još 2013. i otkupio prava na njega. Želio sam snimiti film još tada, prije vala kvalitetnih horor filmova, ali snimanje filmova oduzima puno vremena. Kako su godine prolazile, pokušavao sam završiti Whispers. U isto vrijeme vidio sam kako izlaze filmovi kao što su It Follows, The Witch, The Babadook, Reincarnation i drugi. Bilo je mnogo nevjerojatnih filmova koji su pomladili žanr.

Snimanje horora – isplativ zanat?

Definitivno. Provjerene franšize poput Astrala uvijek će imati dobre rezultate. Ali kod takvih serija ponekad dođe do zasićenja, pa treba napraviti pauzu. Danas u kinima najbolje prolaze ne samo velike franšize, poput filmskih adaptacija Marvelovih i DC stripova, nego i horori. Upravo sada, kreatori horor filmova imaju mnogo prilika za snimanje.

Jeste li iskusili cenzuru i kulturu otkazivanja?

Definitivno nisam ljubitelj kulture otkazivanja. Ljude se kritizira zbog scenarija, ideja, izražavanja osobnog mišljenja. Je li se to meni dogodilo? Ne izravno, ali u filmskom poslu morate računati s trendovima. I nije me briga za to. Ako mi se nešto sviđa, onda ću to učiniti u inat drugima. Ovo je kreativno samoizražavanje. Trenutačno u SAD-u postoji vrlo jaka kultura otkazivanja, ali mislim da će s vremenom nestati.

Podržavate li štrajk Udruženja pisaca? 

Mislim da je vrlo važno. Većinu svog života proveo sam snimajući filmove. I moj život se uspješno razvijao upravo zbog ovog teškog posla. Strašno je shvatiti da vas u jednom trenutku mogu jednostavno zamijeniti, omalovažiti vaš rad, oduzeti vam mogućnost izražavanja i stvaranja filmova. Poštujem njihovu borbu za budućnost, za pravo da ih ne istisne umjetna inteligencija. Za pravo primanja pristojnih tantijema od velikih studija, posebno od streaming servisa. Mnogi scenaristi i glumci zarađuju od TV emisija i serija. Primjerice, ako je takav program uspješan i ima više od pet sezona na televizijskoj mreži, to vam jamči zaradu do kraja života. To nije slučaj s uslugama strujanja. Sada je sjajno vrijeme da se zauzmete za svoja prava. I sam pripadam indie zajednici i manje sam se s tim susretao. Ali nadam se da svatko može dobiti ono što želi i zaslužuje.

 Možda je umjetna inteligencija samo još jedna tehnologija s kojom se treba pomiriti?

Da, prilično je. Umjetna inteligencija već postoji i malo je vjerojatno da će nestati u bliskoj budućnosti. Zapravo, ovo je teško pitanje. Da budem iskren, ne znam puno o tim tehnologijama. Nisam ih ni morao koristiti, a nisam baš ni želio. Čini mi se da scenaristi stvaraju na temelju vlastitog iskustva i emocija. Oni stvaraju filmove na temelju ideja koje žele ispričati. Ne znam do čega će to dovesti u budućnosti, ali zamjena scenarista umjetnom inteligencijom je neetično. Brzi razvoj tehnologije predstavlja stvarnu prijetnju. Morate se pokušati zaštititi i, barem, biti svjesni opasnosti i potencijala umjetne inteligencije.

Dobro je da je AI primijećen i shvaćen ozbiljno. Već je jasno da su grafički dizajneri ugroženi: AI izrađuje impresivne plakate i slike.

Ovo je nova tehnologija i razumijem zašto su mnogi uzbuđeni zbog njezinog razvoja. Samo se nadam da će AI ostati sekundarni alat. Iako, tko zna, možda netko u budućnosti snimi film o dupinima, u kojem će uz Toma Hanksa prikazati i mene. Možda će snimanje filmova svima postati zajednički hobi. Ali definitivno mogu reći da je pogrešno uzimati tuđi izgled i koristiti ga beskonačno. Ali to je ono što veliki studiji žele učiniti.

U SAD-u vlada velika inflacija, nisu svi spremni potrošiti 15-20 dolara na film.” –

 Koji je razlog krize američke kinematografije, posebice blockbustera?

Više volim nezavisnu kinematografiju. Ali, priznajem, sviđao mi se Oppenheimer. Volim rad Christophera Nolana, uvijek idem u kino pogledati njegove filmove. Došlo je do zasićenosti tržišta takvim visokobudžetnim filmovima, a tvrtke ne prate koliko proizvoda izdaju. Gledatelji se lako mogu umoriti od blockbustera koji izlaze jedan za drugim. Leonardo DiCaprio, primjerice, rijetko se viđa na ekranu, snima se vrlo selektivno. A kad publika vidi da je objavljen novi film s njegovim sudjelovanjem, odlaze u kina. Možda bi blockbusteri trebali učiniti isto.

Nisam stručnjak za takve stvari i ne mogu objasniti razlog pada blagajne. Ali mogu reći da je u SAD-u velika inflacija i nisu svi spremni potrošiti 15-20 dolara za gledanje filma. Tako sam se prijavio za kino pretplatu za 30 dolara mjesečno i mogu ići na više predstava odjednom. Obično izaberem nove artikle o kojima uopće ne znam ništa i odem.

Je li Rusija unosno tržište za horor? 

Sigurno. Nažalost, nikada nisam bio u Rusiji, ali sam uvijek želio doći. Prije mnogo godina, na filmskom festivalu u Vladivostoku, prikazali su film Bellflower, California, na kojem sam radio (Greshow je u ovom filmu bio producent i glumac.). Jako sam želio biti tamo, ali nije išlo. Nadam se da će se Whispers of the Dead House svidjeti ruskoj publici i stvarno želim postati dio ruske filmske zajednice.

Ne bojite li se da će vas pokušati “ukinuti” zbog izlaska “Šaptanja”?

Ne bojim se, nije me briga što drugi govore. Filmove treba dijeliti sa svima, a ja ne osuđujem stanovnike nijedne zemlje. Ako želite pomoći gledateljima da pobjegnu od stvarnosti, tko vam ima pravo to zabraniti? Ljudi posvuda ostaju ljudi i zahvalan sam što imam priliku prikazati svoj film u Rusiji.

Jeste li se suočili s pritiskom vršnjaka zbog ovakvih pogleda?

“U posljednjih pet ili sedam godina morao sam raditi u tako toksičnim uvjetima. Pa sam odlučila jednostavno ne raspravljati o takvim stvarima ni s kim. U takvim temama pokušavam pronaći nijanse i graditi dijalog, ali ponekad nisam mogao ni normalno razgovarati s ljudima. Toliko bijesa, razdora, posebno u Americi. Svoje mišljenje morate zadržati za sebe i fokusirati se na produkciju filmova, već kroz njih prenositi svoje misli i ideje. Ponekad mi se čini da ljudi ne žele čuti drugo gledište, treba se složiti s njima.

Dođi i vidi“ – pravi horor!

Kako doista preplašiti gledatelja bez jeftinih trikova?

– Jumpskairs (trenuci kada neka čudovišta, ubojice itd. iznenada iskoče ) ne zahtijevaju duboko uranjanje u skrivene strahove i podsvijest ljudi. Više me zanima ući u um gledatelja i dotaknuti njegovu podsvijest. Samo učinite to tako da publika to ne primijeti. Čini mi se da ako horor film napravite uvjerljivim, odnosno da ispričate ljudsku priču, a ne prikazujete duhove, izvanzemaljce i paranormalne pojave, onda je ovo višestruko strašnije. Ovo je bila jedna od prednosti Whispers of the Dead House. Kad sam pročitao scenarij, zaplet me stvarno zapeo. Upravo o takvim filmovima nakon projekcija pričaju s prijateljima, zapinju u glavu. Jedan je filmski kritičar za “Šapat mrtve kuće” rekao da je to kao da sjedite u ogromnom loncu na štednjaku i polako dižete temperaturu. U jednom trenutku shvatiš da živ kuhaš, ali bit će prekasno.

Od filmova koje ste gledali, koji je bio najstrašniji? 

Volim nekoliko vrsta horora odjednom: volim seriju Vrisak. Originalni film sam gledao kao dijete i ostao mi je urezan u sjećanje. I dalje su dobri “Astral”, ili dublja “Vještica”. Ali “Dođi i vidi” (klasični film Elem Klimova o Velikom domovinskom ratu. ) stvarno me traumatizirao.

Snaga pravog kina! Za mene je to bio pravi horor. Dok ga gledate osjetite što je pravi rat. Nije to film od kojeg vam se diže kosa na glavi i onda se bojite sjene iza ugla, ali ostaje vam zauvijek.

Što obična osoba treba učiniti da igra zombi horor? 

Ako želite glumiti zombija, prvo trebate angažirati dobrog stručnjaka za šminkanje da vas dobro odradi. Ili možete ići tradicionalnim putem: otići na audiciju. Ako stvarno želiš glumiti, onda ću te sljedeći put kad napravim zombi horor sigurno nazvati!

https://iz.ru/

 

Komentari

comments

O Darko Brlečić

Pročitaj i ovo

Darko Brlečić u razgovoru s generalnim menađerom Elusive Disc-a Jasonom Marcumom

Autor: Darko Brlečić Tvrtka Elusive Disc (www.elusivedisc.com) osnovana je 1989. godine u Andersonu, država Indiana …